Jurgita Lieponė kalbina dr. Remigijų Venckų.

„Mes, lietuviai, linkę mąstyti be kompromisų: taip arba ne. Dailioji lytis išdainuojama poezijoje, muzikoje. Tai susikuria kultūriškai per ilgą laiką. Aš galvoju: gal reikia renovuoti vyrą?“ – sako Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjas docentas Remigijus Venckus.

Kauno meno inkubatoriuje ARS ET MUNDU kūrėjas pristatė parodą „Aš esu kitas“, kurioje – vyrų aktai. Vėliau tokio paties pavadinimo paroda bus atidaryta Šiauliuose. Dėmesį į save atkreipiantys darbai visų pirma išsiskiria kartais šokiruojančiu atvirumu, o parodoje ryški ir homoseksuali linija. „Tokia fotografija susidomėjau dar studijų laikais, maždaug 2000 metais. Studijavau meną, baigiau dailininko grafiko bakalauro studijas. Tad mes nuogo kūno matydavome daug – tiek pat, kiek medikai, nes mums reikėjo išmokti piešti“, – sakė R.Venckus. Pirmą kartą vyrų aktų nuotraukas kūrėjas pristatė dar magistrantūros studijų metais, o 2010 metais atstovavo Lietuvai tarptautinėje erotinio vizualiojo meno parodoje Lenkijoje, vėliau surengė parodą Panevėžyje.

„Nuogumas – kažkoks dalykas, kur visi sustingta, lyg patys nebeturėtume kūno“, – sako R.Venckus. Fotografas savo darbais visuomenei siunčia labai aiškią ir paprastą žinią – tai tolerancija ir pakantumas. „Man kyla natūralus pyktis. Negalėjau klausyti, kaip žmonės pasiima Bibliją ir mojuoja jos tiesomis, kuriomis patys netiki, arba tik prisidengia. Ypač politikai. Aš negaliu to klausyti, tai – pezalai“, – kalbėjo R.Venckus.

Todėl kūrėjas pats ėmėsi skaityti Bibliją ir sako atradęs ten labai gražių vietų. „Ir aš fotografuodamas intuityviai pats per save randu santykį, kas ten parašyta. Šis nuotraukų ciklas nėra prieš tikėjimą, jis yra tikėjime. Tai religinis ciklas, nes pavadinimai yra religiniai, nuorodos į Bibliją. Keistas mano požiūris. Bet tikėjimas su šiais kūriniais prasideda nuo to, kiek mes įgaunam tolerancijos, supratingumo ir pakantumo. Jei žmogus yra dievobaimingas, užsiangažavęs mituose, jam čia yra vieta pabūti su tuo kitu.

Pabūkime kito kailyje ir pagalvokime apie toleranciją. Tas žmogus yra mūsų kaimynas, pažįstamas, turistas, pakeleivis ir tai nėra pretekstas neturėti pagarbos“, – sakė fotografas.

Dalis nuotraukų – iš buitinės erdvės, beveik visose nėra pozuojančiųjų veidų. R.Venckus sako, kad vienas jį iš labiausiai erzinančių klausimų yra apie tai, kas pozavo nuotraukose. Prieš fotosesijas kūrėjas sako neturintis „generalinio plano“ – kaip viskas turi atrodyti. Menininkas sako nesutinkąs su nuomone, jog tik moters kūnas yra gražus. „Kartą mano kolegė paplūdimyje pasakė tokią frazę: visi žmonės kiekviename gyvenimo tarpsnyje yra gražūs. Aš neturiu laiko galvoti, ar kūnas gražus. Aš noriu kompozicijos, noriu kalbos. Aš analizuoju kūną, tai yra medžiaga, su kuria aš dirbu. Man įdomu, kaip galima prakalbinti kūną. Kai studijavau, piešdavom ir moteris, ir vyrus, ir senelius, ir paauglius. Mano akis prie nuogo kūno yra įpratusi. Neskirstau, ar kūnas yra gražus, ar negražus“, – sakė R.Venckus.

Tiesa, meno galerijose savo parodas pristatantis fotografas sako netikėtų reakcijų nesulaukiantis, mat parodose lankosi išsilavinę ir kultūringi žmonės. „Jei norėčiau reakcijų, tokią parodą reiktų surengti, pavyzdžiui, prekybos centre“, – kalbėjo R.Venckus.

AUTORIUS APIE PARODOS IDĖJĄ. Teiginys, kad kūnas yra neatsiejama žmogaus dalis, daug kam gali atrodyti labai banalus, visiškai suprantamas ir neiškalbingas. Tačiau ar visada kūnas, kaip neatsiejama žmogaus dalis, yra patiriamas lyg įtvirtinta fundamentalija? Manau, kad labiausiai sutrinkama išgirdus, jog šis neatsiejamasis nuo savojo Aš yra seksualus, atakuojamas visokių, beveik gyvuliškų, seksualinių geismų ir konfliktų. Būtent toks kūnas, atsidūręs tarp savęs ir kito, yra tikrovės medžiaga, skirta menui, dalyvaujanti kuriančiame konflikte ir aštrėjančiame geisme. Jis įspraudžiamas ir mano fotografijų cikluose Iš Vaikinų gyvenimo (2009–2013 m.), Pas močiutę kaime (2009–2010 m.), Pokalbiai apie meilę (2011–2013), Virtuvės Antropologija (2010), etc. Šiuose kūriniuose demonstruojamas vyro kūnas yra teksto dalis, kuri per savo pozą, santykį su vaizdinga (arba ne visai) aplinka pasakoja ne tik apie savo seksualumą, bet ir apie būtį, nostalgiją, tikėjimą, mirtį ir panašiai.

Mano kūryboje kūną galima suvokti kaip erdvinį tekstą, kuriuo atveriama ir tuo pačiu metu maskuojama daugiaprasmė istorija nesusieta vien tik su juo pačiu. T.y. pozuojantis kūnas nepasakoja apie save, iš jo sklindanti reikšmė negrįžta į jį. Tačiau, pasitelkus žinojimą, reikšmė atsiveria kaip tolstanti, artėjanti link plataus kultūros tekstų tinklo ir niekad nepasiekiamo horizonto. Būtent toks kūnas regimas fotografijų cikle Aš esu kitas (2011–2013). Sukurti fotografijų ciklą Aš esu kitas skatino skaityti ir sąmonėje įstrigę Biblijos fragmentai. Tačiau mano kūryboje šie fragmentai neiliustruojami. Kūno poza, gili ir tarsi viską ryjanti juoda spalva, bei pavadinimas žiūrovą perkelia į kitą, už Biblijos esantį tekstą. Vyro kūnas nuotraukose ir vyrų apaštalų rašyti tekstai (į kuriuos nurodoma tik pavadinimais) sutvirtina seksualaus, kūniško, geidžiančio vyro poziciją. Tačiau nedera manyti, kad aš savo kūriniais reiškiu priešpriešą tikėjimui ar Biblijai. Priešingai – aš esu tikėjime. Tačiau aš negaliu atsieti kūno seksualumo ir tikėjimo, kaip ir pats negaliu tikėti neturėdamas kūno… Nors ir nenoriu sutikti, kad mano fotografija sugestijuoja homoseksualumą, tačiau visiškai numanau, kad šią sąsają ras ir tvirtai dėl jos piktinsis daugelis žiūrovų. Deja, žiūrovas piktinasi tik dėl savęs, pats to nesuprasdamas. Patikslinsiu žiūrovui: meno kūrinius, tokius, kokius regite parodoje, paskatino sukurti dabartinė tikrovė, į kurią grąžinu kūrybinį rezultatą. Kūrybos akto metu aš tik užminiau mįslę. Parodoje manęs nebelieka. Kadangi žiūrovas kontaktuoja tik su kūriniu, bet ne su manimi, todėl būtų pernelyg neapdairu ir kvaila, jei vyriško kūno erotika būtų suvokiama kaip homoseksuali ir tuo pat metu siejama su autoriumi. Tačiau tokia įmanoma sąsaja rodo, kad tarp kūrinio ir žiūrovo yra tamprus ir ypač siauras atstumas. Vadinasi, žiūrovas pabaigia kūrinį, o tuo pat metu ir save patį. Manęs (autoriaus) nebelieka, nes atstumas nepaprastai išsitempia. Iš žiūrovo kylantis pasipiktinimas homoseksualia erotika žymi jį patį, bet ne mane. Kūrinys tampa veidrodžiu, atspindinčiu pozityvią arba negatyvią žiūrovo poziciją homoseksualų atžvilgiu. Šiuo atveju tiek Jūs (žiūrovai), tiek Aš (autorius) esame kiti.

APIE AUTORIŲ. Doc. dr. R.Venckus yra medijų meno ir kultūros tyrinėtojas, medijų menininkas. 2014 m. Vilniaus dailės akademijoje ir Lietuvos kultūros tyrimų institute apgynė humanitarinių mokslų daktaro disertaciją. Šiuo metu Doc. dr. R.Venckus yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjas. Anksčiau dėstė Vytauto Didžiojo, Vilniaus, Kazimiero Simonavičiaus, Šiaulių universitetuose ir Vilniaus dailės akademijoje. Yra 18-os mokslo straipsnių, 5-ių mokslo pranešimų, skelbtų tarptautinėse konferencijose, ir 20-ies – skelbtų respublikinėse mokslo konferencijose, autorius.


Publikacijos nuoroda

Lieponė, J. (2018-02-04). Vyrų aktus fotografuojantis menininkas: „Jei norėčiau reakcijų, tokią parodą surengčiau prekybos centre“. 15min. Prieiga internetu: https://www.15min.lt/kultura/naujiena/vizualieji-menai/vyru-aktus-fotografuojantis-menininkas-jei-noreciau-reakciju-tokia-paroda-surengciau-prekybos-centre-929-918914#.WnixWDhwpqs.facebook (2018-02-11)


Atsiliepimai apie parodą

Drąsios mintys ir drąsi kūryba. To taip reikia mūsų konservatyviai visuomenei. Reikia skatinti jauną kartą mokytis reikšti savo mintis be baimės ir atskirti „tapetus nuo paveikslų”. Visi gerieji pokyčiai kultūroje vyko ir vyksta būtent drąsių menininkų dėka. Tu skatini aplinkinius judėti pirmyn!

Antanas Zakarauskas – operos solostas, Vilnius – Sidnėjus

Kūrybinių idėjų realizavimosi proga – apsikabinam… ir ta proga linkėjimas, kad nepritrūktų tavo kelyje skeptikų, kritikų, netolerantų, analitikų, mąstytojų – tik jų dėka mes augam…

Gražina Rimkevičienė – mokytoja, Vilnius

Džiaugiuosi tavo kūryba ir drąsa. Gražiausias žmogaus drabužis – nuogas kūnas. Tavo kūryba – graži nuogo kūno ir žvilgnio per fotoobjektyvą sintezė. Mokėjimas jį atskleisti, matyti kitokį, nebijoti parodyti – tai sveikintinas gestas!

Gerda Stasiukonytė – dizainerė, buvusi studentė, Vilnius

Ačiū Remigijau už tavo kūrybą ir drąsą. Džiaugiuosi, kad skleidi mūsų prigimtinį nuogo kūno grožį. Keista, kad ir šiuo metu Lietuvoje daug kas bijo, nesupranta, kad natūralumas ir nuogumas turi tiek daug energijos, subtilumo, prigimtinio žavesio. Puikuojamės dizainerių įsigytais brangiais rūbais, aksesuarais, daiktais, tačiau užmirštame kokie mes esame nuogi. Kiekviena tavo fotografija su paslėpta mintimi, subtili ir nepakartojama, tai tik per akimirką užfiksuotas meno kūrinys, kuriuo pasigrožėti galime ir mes. Ačiū tau už tavo laiką, tavo energiją, kurią skiri negrįžtamai kūrybai. Dėkoju tau ir už tolerancijos sklaidą. Norėčiau ateityje išvysti ir tavo gražiausių darbų fotografijų albumą. Žinau , kad tai brangu, bet gal ateityje galėtume įkurti paramos fondą ir įgyvendinti šią idėja. Aš mielai prisidėsiu. Sėkmės tau ir linkiu daug gražių fotografijų ir nebūtinai patogių netolerantiškiems žmonėms.

Rytis Vaidžiulis – verslininkas, Vilnius

Tu esi vienas iš tų geriausių, kurie puikiai išmano tai ką daro. Pasiekti išsilavinimo laipsniai, ilgametė darbo patirtis, leidžia didžiuotis šiandienos kūrybos vaisiais. Visada žavėjausi parodų konceptualumu, kaip tu sugebi esmę perteikti per foto objektyvą.

Tomas Avižienius – rūbų dizaineris, Vilnius


Kiti dr. Remigijaus Venckaus interviu

„Sugrįžimas į Fluxus“ arba dar kartą apie videomeną

Dr. Remigijus Venckus. „Sugrįžimas į Fluxus“ – tai rubrikos „Kultūros kirtis“ autoriaus Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjo doc. dr. Remigijaus Venckaus videomeno, sukurto 2002–2018 m.,...

Etiopijos kelias

Dr. Remigijus Venckus. Pretekstas Rubrikos „Kultūros kirtis“ autorius, Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjas doc. dr. R. Venckus kovo mėnesį vadina intensyviu  autorinių parodų periodu. Praėjusį...

Vestuvės savanoje

Grytė Liandzbergienė kalbina dr. Remigijų Venckų. Įspūdingos gamtos, ilgaamžės religijos ir didžiulių turtinių kontrastų šalis. Taip apie Etiopiją atsiliepia meno kritikas, VGTU Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjas Remigijus VENCKUS (36),...

Remigijus Venckus: „Kūrybos neatimsite niekada!“

Gabrielė Pastaukaitė kalbina dr. Remigijų Venckų. „Pristatydamas parodą, jaučiuosi taip, lyg švęsčiau gimtadienį“, – sako medijų menininkas, meno ir kultūros kritikas doc. dr. Remigijus Venckus. Šįkart šventė vyksta gimtajame menininko krašte: Šiaulių universiteto...

Reakcija: paroda vyriškojo seksualumo tema?

https://youtu.be/upW7zKYiJgs Šiaulių televizijos parengtas reportažas, laidoje reakcija, pristato 2018 m. vasario 2 d., 18:00 val. Šiaulių universiteto Dailės galerijoje (Vilniaus g. 141, Šiauliai 76353) atidarytą medijų menininko, kultūros ir medijų kritiko, Vilniaus...

Aš nesistengiu kurti gražaus meno ir būti kam nors patogus

Romualda Urbonavičiūtė kalbina dr. Remigijų Venckų. „Šiaulių naujienų“ penktadienio numeriuose publikuojame interviu ir kritinius straipsnius, parengtus Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjo doc. dr....

VGTU dėstytojas paskaitoje privertė raudonuoti studentes

Joana Gimberytė-Juronė kalbina dr. Remigijų Venckų. Po antklode susipynę nuogi vyrų kūnai ir biblinės temos – šiuo deriniu garsėja šiauliečio menininko fotografijos. Parodą Kaune atidaręs vyras drąsiai kalbėjo apie nuogybę, tikėjimą ir vieną žinomiausių šių dienų...

Pokalbis apie Etiopiją

  https://soundcloud.com/remigijus-venckus/dr-remigijaus-venckaus-interviu-keliones-ir-svajones-2018-01-27-1500-lrt Pokalbis LRT Opus radijo stotieslaidoje Kelionės ir svajonės 2018 m. sausio 27 d. Pokalbis apie patirtis Afrikoje, o apie jas pasakoja doc. dr....

Aš esu kitas

Dr. Remigijus Venckus. Penktadienio rubrikos „Kultūros kirtis“ autorius Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedros vedėjas doc. dr. Remigijus Venckus yra ne tik meno ir kultūros kritikas, bet ir aktyvus...

R. Venckus vadovaus Pramogų industrijų katedrai

Lekt. Jovilė Barevičiūtė kalbina dr. Remigijų Venckų. Šiauliečiams gerai pažįstamas doc. dr. Remigijus Venckus nuo 2017 metų pradeda vadovauti naujai Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto Pramogų industrijų katedrai, kuri vykdys...

Renginys nepalikęs abejingų

Modestas Navickas kalbina dr. Remigijų Venckų. Tarptautinių žodžių žodynas terminą homofobija (iš graikų k. ὁμός homo (seksualus), "toks pat, lygus" + φοβία (fobija), "baimė") apibrėžia kaip ne klinikinį baimės, paniekos ir neapykantos jausmą, nukreiptą prieš...

Mahometas. Kalnas. Ir kitokia lietuviška fotografija

Monika Slančauskaitė kalbina dr. Remigijų Venckų. Paprastai visokio plauko sentencijos, protingi ar gražūs posakiai man keldavo juoką. Tokį gilų ir su tokiu ryškios neapykantos prieskoniu.  Bet štai – lyg kokiam pačiam kvailiausiam siaubo filme – viena tokių...

R. Venckus: „Man kartais norisi vemti nuo vaizdų kiekio“

Romualda Urbonavičiūtė kalbina dr. Remigijų Venckų. Kultūros centre „Laiptų galerija“ atidaryta medijų menininko, menotyrininko, Vytauto Didžiojo universiteto lektoriaus Remigijaus Venckaus paroda „Tušti ekranai“ – eksperimentinių fotografijų ciklo „Amnezijos juosta“...

„Ką čia velnią rodai“, arba kaip atrasti nieką

Simona Pužaitė kalbina dr. Remigijų Venckų. Kas paslėpta medijų menininko, menotyrininko, Vytauto Didžiojo universiteto lektoriaus Remigijaus Venckaus eksperimentinėse fotografijose „Tušti ekranai“? Vaizdavimas nieko nevaizduojant. Jei nieko nematote, ten nieko ir...

R. Venckaus meninė fotografija – dovana Šiauliams.

Naujienų portalo Delfi žurnalistai kalbina dr. Remigijų Venckų. Rugsėjo 10 – 13 d. Šiaulių miestas šventė gimtadienį ir kaip dera tikrai šventei į miestą grįžo po Lietuvą ir visą pasaulį išsibarstę Šiauliečiai. Pirmąją miesto gimtadienio šventimo dieną (rugsėjo 10 d.)...

Remigijus Venckus nebijo būti pavadintas gėjumi

Romualda Urbonavičiūtė kalbina dr. Remigijų Venckų. Varšuvos nacionalinis muziejus surengtoje parodoje „ARS homo erotica” nepabūgo eksponuoti šią prieš porą metų Remigijaus Venckaus sukurtą  skandalingąlyrinę kompoziciją - „Renovacija”: keturios persipynusios kojos...

Iš praeities dabartyje, iš dabarties — praeityje

Marina Visockienė kalbina dr. Remigijų Venckų. Taip pavadinta 27-erių šiauliečio menininko Remigijaus Venckaus fotografijų paroda trečiadienį atidaryta Šiauliuose, Šiaurės Lietuvos kolegijoje. — Kodėl toks neįprastas parodos pavadinimas? — Kartą, peržiūrėdamas kelis...

Kelias, kurį einu, yra neįprastai vingiuotas ir pilnas siurprizų

Gabrielė Kuizinaitė kalbina dr. Remigijų Venckų. 2015 m. balandžio 21 d. LR ambasadoje Berlyne atidaryta medijų menininko doc. dr. Remigijaus Venckaus fotografijų paroda „Susikertančios linijos. Berlynas“. Menininkas daug kartų lankėsi Berlyne, domėjosi miesto...

Menininkas R. Venckus apie mirusius ir medijas

Lina Abromavičienė kalbina dr. Remigijų Venckų. Lapkričio 1-ąją minima Visų šventųjų diena, o lapkričio 2-ąją – Vėlinės.  Lankyti kapines ir prisiminti savo artimuosius šiomis dienomis – kiekvieno rūpestis ir pareiga. Tačiau ar tikrai žvakės degamos dėl mirusiųjų? O...

Remigijus Venckus: moralės žvėris prieš nuogumą

Gintarė Čiuladaitė kalbina dr. Remigijų Venckų. Birželio 1 dieną menininkas, medijų meno kūrėjas ir dėstytojas Remigijus Venckus uždaro savo parodą „Trans-kaimas-LT“ Šiauliuose. Birželio 2-ąją Kauno miesto muziejuje pristatoma jo ekspozicija „Fotofragmentai....

Remigijaus Venckaus paskaita apie eksperimentinę fotografiją

Kamanė.lt žurnalistai kalbina dr. Remigijų Venckų. Gegužės 6 d. 11 val. VšĮ Profesinio meistriškumo akademijoje (Pilviškių g. 18, Kaunas) paskaitą apie eksperimentinę fotografiją skaitys medijų kultūros tyrinėtojas ir medijų menininkas, lektorius Remigijus Venckus....

R. Venckus – atvirai apie „Kūrybiškos vasaros“ idėją

Naujienų portalo „Delfi" žurnalistai kalbina dr. Remigijų Venckų. Dažnas iš mūsų mano, kad vasara yra kelionių, atostogų ir stovyklų metas, tačiau ne visi renkasi keliones, aktyvų ir sportišką poilsį. Rugpjūčio pradžioje Kazimiero Simonavičiaus universitete (KSU) buvo...

Laikas ir erdvė pagal R. Venckų

Ramunė Dambrauskaitė kalbina dr. Remigijų Venckų. Iš Šiaulių kilęs medijų menininkas humanitarinių mokslų daktaras, Vytauto Didžiojo universiteto Menų fakulteto Šiuolaikinių menų katedros docentas ir Kazimiero Simonavičiaus universiteto Kūrybos visuomenės ir...

R. Venckus apie madą ir fotografiją

Sigitas Laurinavičius kalbina dr. Remigijų Venckų. „Šiaulių naujienose” jau buvome publikavę straipsnį apie kaimyniniame mieste, Panevėžyje vykusią tarptautinę fotografijos bienalę „Žmogus ir mestas” (2017 m. liepos 14 – 21 d., rengėjas Panevėžio dailės galerijos...